1
یادداشت؛

اهمیت آموزش منابع انسانی در صنعت گردشگری

  • کد خبر : 2577
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
اهمیت آموزش منابع انسانی در صنعت گردشگری
صنعت گردشگری بزرگ‌ترين، گسترده‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیاست. در بسیاری از کشورها این صنعت منبع اصلی درآمد، ایجاد اشتغال، رشد بخش خصوصی و عامل توسعه‌ زیرساخت‌‌هاست.

با رشد صنعت گردشگری نیاز به جذب و آموزش نیروی انسانی در این صنعت انسان محور، اهمیت ویژه ای یافته است. بدیهی است که تنها افزایش تعداد نیروی انسانی نمی‌تواند ضامن عملکرد خوبی برای رسیدن به اهداف این بخش باشد، بلکه علاوه بر تعداد، آشنایی با خدمات گردشگری، تحصیلات دانشگاهی مرتبط، گذراندن دوره های آموزشی حرفه ای و داشتن مهارت های لازم نیز تعیین کننده است، بنابراین توسعه و پرورش منابع انسانی حرفه‌ای آموزش دیده در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آموزش نوعی سرمایه گذاری و عامل کلیدی توسعه در صنعت گردشگری محسوب می شود. چنانچه به درستی برنامه ریزی و اجرا شود، می تواند بازده اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

با توجه به اینکه آموزش در گردشگری مشمول هزینه‌های آموزشی و تأمین تجهیزات می باشد، لذا بخش خصوصی گردشگری تمایل چندانی در سرمایه گذاری در بخش های آموزشی بلند مدت ندارند در حالی که از هزینه های آموزشی با عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت یاد می شود و تنها با به کارگیری آموزش های کوتاه مدت افراد نمی‌توان به موفقیت در این صنعت دست یافت. برای ارتقاء خدمات و رضایت مندی مشتریان در این صنعت، می بایست برنامه ریزی های لازم برای آموزش های بلند مدت و مستمر انجام گردد.

نقش آموزش نیروی انسانی در صنعت گردشگری

گردشگری در اولین دهه از هزاره سوم میلادی یکی از صنایع در حال رشد می باشد که امروزه بعنوان یکی از انسانی ترین فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی بشر شناخته شده است . بنابراین هر گام در توسعه ی پایدار این صنعت به جهانیان نوید زندگی بهتر بر مبنای مهر و دوستی و ارتباط بین فرهنگ‌های جوامع مختلف را می دهد. به راستی امروزه وجود پتانسیل های عظیم تاریخی و طبیعی، ایران را به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری جهان تبدیل نموده است و لیکن بهره برداری از این منابع جهت خدمت رسانی و کسب در آمد بستگی به برنامه ریزی اصولی و ثبات در ساختار گردشگری کشور دارد که یکی از اجزای اصلی آن نیروی انسانی است.

شکی نیست که در تمامی جوامع بشری آموزش را بعنوان یکی از عناصر مهم و مقدمه توسعه و پیشرفت اقتصادی می دانند. تغییرات سریع تکنولوژی نیاز دارد که کارمندان دانش ، مهارتها و توانایی های مورد نیاز را داشته باشند.

لذا شایسته است تا تأثیر آموزش بر توسعه صنعت گردشگری دقیقا” مورد مطالعه قرار گیرد. تعقیب و پیگیری صحیح و منطقی مسایل گردشگری زمانی می تواند کارایی در توسعه اقتصادی داشته باشد که آموزش‌های لازم را طی دوره هایی با موفقیت پشت سر بگذارند. پس کمیت و کیفیت آموزش برای بخش گردشگری می تواند در رشد و توسعه گردشگری بیشتر از هر عامل دیگری موثر باشد.

آموزش و اهمیت آن

آموزش یک عامل کلیدی برای پیشرفت و توسعه منابع انسانی است و جریانی است که طی آن افراد ، دانایی ها، مهارتها، طرز برخورد ها و گرایش های مناسب را جهت ایفای نقش خاصی می آموزد. طی این جریان آگاهی های جدیدی به ذهن فرد وارد می شود و زمینه ایجاد تغییراتی را در رفتار و نگرش فرد فراهم می آورد. آموزش صحیح سبب ایجاد آمادگی فرد برای اجرای وظایف محوله و نیز قبول مسئولیت های آتی می گردد. به کمک آموزش می توان کمبود های مهارتی، نگرشی، دانشی و بینشی افراد را جبران کرد و نقص کارایی را چنانچه مستقیما” با آموزش مرتبط باشد برطرف کرد.

آموزش، یک نوع سرمایه گذاری ضروری برای سازمان است. بدست آوردن رضایت کارکنان، به سرمایه گذاری در امر آموزش بر می گردد یعنی فعالیت‌های آموزشی با کل فعالیت‌های کسب و کار در ارتباط است، باید حمایت مدیران عالی سازمان را جهت آموزش بدست آورد و بدون حمایت آنان مهم نیست که چقدر برنامه آموزشی خوب انجام شده است و احتمال دارد که نتیجه مطلوبی نداشته باشد . لازم است به مدیران عالی توضیح داده شود که چطور آموزش برای سازمان و کارمندان آن مفید خواهد بود و چطور با اهداف کسب و کار در ارتباط است.

هدف اساسی آموزش، کمک به سازمان جهت نیل به مقاصدش می باشد. آموزش بدنبال توسعه صلاحیت ها و شایستگی کارکنان و بهبود عملکرد آنها می باشد و فلسفه آموزش در یک سازمان بیانگر میزان اهمیت آموزش در سازمان است.

از جمله مزایای آموزش برای کارکنان: افزایش رضایت شغلی، کمک به بهداشت و ایمنی، کمک به کارمندان تا سریعتر به استاندارد های یک کارمند ماهر نزدیک شوند و افزایش انعطاف پذیری کارکنان می باشد همچنین آموزش برای کارفرما نیز مزایای از جمله : افزایش سود، افزایش استاندارد های عملکرد، استفاده بهینه از منابع، کاهش اتلاف منابع ، کاهش شکایات ، کمک به استخدام کارکنان، چرخش شغلی ، کمک به برنامه ریزی طرح جانشین و بهبود رضایت مشتری را به همراه دارد.

همان‌طور که می دانیم گردشگری یک نوع فعالیت خدماتی است و تردیدی نیست که در کارکنان گردشگری خدمات را ارائه می دهند و این موضوع یکی از رمزهای اصلی تضمین کننده صنعت گردشگری می باشد. پس نمی‌توان اهمیت منابع انسانی را در صنعت گردشگری نادیده گرفت. نیروی انسانی یک عامل اصلی در توسعه بخش گردشگری است. تخصص، مهارت، کارایی، استانداردهای آداب و معاشرت و الگوهای رفتاری به هنگام ارائه خدمات از جمله مواردی می باشند که نتیجه سرمایه گذاری است که در زمینه آموزش افراد ایجاد می شود.

لذا توجه به منابع انسانی آموزش دیده و حرفه ای در صنعت گردشگری و هتلداری به ما این نکته را یادآور می شود که در این صنعت انسان محور، افرادی که با کسب تخصص و آموزش های لازم، سرمایه‌گذاری های بلند مدت کرده اند، می توانند همیشه امیدوار باشند که موقعیت های شغلی مناسب را در صنعت گردشگری بدست خواهند آورد.

بنابراین فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری و هتلداری و علاقه مندان جویای کار جهت استخدام و جذب در موقعیت های شغلی این صنعت می بایست با بررسی و مطالعه نیازسنجی، آموزش و مهارت های لازم را در زمینه‌های مربوطه کسب کنند.

* کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و کارشناس‌مسئول نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرایی معاونت گردشگری استان فارس

لینک کوتاه : https://mirasfars.ir/?p=2577

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.